Ofte stillede spørgsmål om Krak til søs

    Vores populære app Krak til søs bruges hver sæson af tusindvis af nye og gamle brugere. Det stiller krav til funktionaliteten. Her har vi samlet nogle af de mest almindelige spørgsmål om Krak til søs.

    Hvad får jeg med Pro-abonnement

    Når du abonnerer på Pro-versionen, kan du blandt andet:

    • Tilføje egne steder (Interessepunkter (POIer ) ) på kortet, f.eks hvor du har sat net ud, eller hvor du har lagt til kaj på din ferie.
    • Opret ruter med waypoints til at sejle efter
    • Se hvordan du sejlede med plotter funktionen
    • Gem og synkroniser POIer, ruter og Plotterdata mellem dine enheder. Dette kan bruges til at planlægge ruten hjemme fx via en tablet, og derefter se det på telefonen i båden, eller til at flytte alle data fra en gammel til en ny telefon.
    • Se AIS (Automatic Identification System) Fartøjer i helikopteren perspektiv. Hold styr på fartøjers identitet, status og data såsom størrelse, type, last og destination. Søg efter fartøjer på navn, MMSI-nummer eller kaldesignal.*
    • Fuld skærm, hvor alle nødvendige oplysninger vises tydeligt.
    • Gem udsnit af kortet offline, så du ikke behøver at være online.
    • Kurs
    • Fart
    • Triptæller
    • Anvendes på både telefon og tablet med et enkelt abonnement (så længe begge bruger det samme operativ-system, se nedenfor)

    Se en komplet liste over funktioner i Apple App Store eller Google Play.

    * AIS-funktionen i appen kan ikke erstatte en AIS-modtager, da data i appen kommer fra faste modtagere langs kysten, som ikke nødvendigvis fanger alle skibe. Din position formidles heller ikke til andre både.

    Hvordan afmelder jeg

    Android: instruktioner til Google Play 

    iOS: instruktioner til App Store

    Offline kort

    For at bruge kort uden internetadgang, skal du downloade et udsnit af kortet. Prøv at starte med et lille område, for at teste, at det virker. Efter download slår du flytilstand til og zoomer ind på det valgte område. Hvis du se alle detaljer, så fungerer offlinekort korrekt. Vælg flere mindre kortudsnit i stedet for et stort for at spare plads på telefonen.

    Pro-abonnement på flere enheder eller overfør dit abonnement til en ny telefon?

    Så længe du bruger den samme Google / Apple-konto, som da du startede Pro-abonnement, kan du få det på flere enheder og kun betale for et abonnement. Hvis du har en blanding af Android og iOS enheder, er det desværre nødvendigt at abonnere to gange. Eniro bruger Apple App Store og Google Play, og deres betalingsfunktion i vores apps. Det er to separate platforme, derfor kan Android-appen ikke se, at du har købt et Apple-abonnement og omvendt.

    Flytning af data og abonnement på den nye telefon / tablet

    Hvis du vil flytte dine POIer, ruter og plotterdata til en ny telefon, skal du gøre følgende:

    • På den gamle telefon i Sidemenüen: Log ind i appen. Det betyder, at alle dine data er gemt i vores cloud-tjeneste.
    • På den nye telefon: Sørg for at være logget ind med samme Betalins-id som på den gamle telefon (hvis det ikke er muligt, skal du starte et nyt abonnement)
    • På den nye telefon i sidemenüen: Log ind i appen. Alle dine data hentes fra vores cloud-tjeneste, og er nu tilgængelige på både din gamle og din nye telefon.

    Google / Apple-konto og konto til at gemme data - hvad er forskellen?

    Appen bruger to forskellige konti til at styre forskellige funktioner. Funktionerne kun er tilgængelige i den betalte version og de er afhængige af hinanden.

    • Betalings ID - Du betaler for abonnement via Googles eller Apples betalingssystem. Hvis du bruger det samme id på flere telefoner, skal du kun betale én gang.
    • App logon - Appen giver mulighed for at gemme interessepunkter (POIer) mm. For at se dem på flere telefoner, skal du logge ind på appen (vi understøtter login via Google og Facebook-konti)
    • For at se POIer mv på flere telefoner, skal du logge ind med det samme App login på begge telefoner. Dette login er adskilt fra Pay-id, og fungerer selvom om du har en blanding af iOS og Android-telefoner eller fx iPhone / iPad.

    Jeg har Pro-abonnement, men kan ikke se det på min nye iPhone / iPad

    Sørg for at være logget ind med det samme Apple-id. Brug sidemenüen > Produkter > Nulstil Pro-versionen for at få adgang til Pro funktioner på din nye iPhone / iPad.

    Jeg kan ikke se min placering på kortet / hastighed er ikke opdateret

    Sørg for at du har givet appen adgang til din lokalitet. Android: Gå ind i Android Systemindstillinger > Programmer > Krak til søs > Tilladelser og sørg for at placering er aktiv. iOS: Gå i indstillinger > find og tryk på appen Krak til søs > Indstil Lokalitet - Ved brug. - Eller Klik på det røde ikon Ingen GPS og følg vejledningen.

    Placeringen i min iPad er ikke korrekt

    iPad-modeller uden mobilt netværk har ingen GPS. Den vil kun lejlighedsvis kunne finde dig, når du er tilsluttet WiFi og slet ikke når du ikke har adgang til WiFi. Lokale hot spots via telefonen, kan ikke overbringe GPS data løbende, så det hjælper ikke. For at se din placering, skal du derfor have en "iPad Wifi + Cellular"

    AIS - nogle båd mangler

    Vi modtager data via de landbaserede AIS-modtagere. Disse fanger ikke altid alle både. Nogle både under 45 m filtreres derudover også væk af hensyn til privatlivets fred.. Fiskerbåde ned til 15 m vil blive vist.

    Symboler på søkortet

    Kortene bruger Sjöfartsverkets symboler https://www.sjofartsverket.se/globalassets/beteckningar_int_contour.pdf

    Hvor havner GPX-filer på Android-telefoner?

    GPX-filer gemmes i Download/ og er opkaldt Eniro-Nautical_[dato].gpx